Een ouderwetse navigatierit

Op 31 oktober aanstaande organiseert Autoclub Noordzee de 9de Garnalenrit. Deze editie zal de boeken ingaan als een echte ouderwetse navigatierit. Voor de klasse recreatie & toerisme geen onoverkomelijke moeilijkheden, maar navigeren zoals het hoort te zijn met bol-pijl & ingetekende lijn en voor de toerismeklasse aangevuld met eenvoudige zelf in te tekenen kaarten. De sportklasse krijgt dan weer een wedstrijd op hun maat geschreven met de nodige kaartleestechnische uitdagingen en talrijke keercontroles. Verantwoordelijke voor het parcours is Bjorn Vanoverschelde.

De rit wordt opgedeeld in 2 delen. Vanaf de startplaats volgt een kort verbindingstraject waar een 'trip check' is verwerkt. Meteen wakker zijn na het verbindingstraject is de boodschap voor een eerste etappe van 50 km in rechte lijn over typische West-Vlaamse wegen rondom Wingene en diens talrijk aanwezige varkensstallen. Het roadbook is afwisselend en geconcentreerd navigeren is nodig om alle controlebordjes te passeren. Echter, wie een foute weg kiest komt telkens automatisch terecht op het originele parcours. Na de pauze gaan we terug op pad met een kort verbindingstraject en krijgt het parcours een volledig ander uitzicht! Het roadbook voert ons richting Beernem en diens donkere, verlaten bossen! Geen moeilijk in te tekenen kaarten, geen oneindige lussen rijden en geen scherprijders want gewoonweg de juiste weg inrijden op een stafkaart middenin de bossen zal al spannend genoeg zijn... Er volgen ook enkele zééér goed te berijden onverharde en vooral smalle paadjes waar in het verleden menig geheime rally's werden op verreden.

Kortom, een zeer boeiende & afwisselende rittensportwedstrijd "back to the 90's" en tevens laatste manche van het VAS rittensportkampioenschap!